Omgaan met stress in tijden van het coronavirus

20 april 2020

WERKENDENMENSEN in tijden van corona

Het coronavirus zorgt voor specifieke stressgevoelens. Hoe ga je daar effectief mee om? Enkele adviezen vanuit het veld.

Doseer je informatieconsumptie

De Wereldgezondheidsorganisatie en psychiaters raden aan nieuws dat somber of angstig maakt links te laten liggen. Zoek informatie waarmee je praktische stappen kunt zetten, zo luidt het devies. Stress wordt aangewakkerd door snel veranderende informatie over de effecten en preventie van het virus. Tel daarbij op het nepnieuws dat rondzingt en de vele opportunistische roeptoeters die een rijke voedingsbodem vormen voor onrust. 

Omgaan met stress in tijden van het coronavirus 1

De hoeveelheid nieuws en informatie die elkaar in rap tempo opvolgen, doen de voorspelbaarheid en het levensritme waaraan we gewend zijn geen goed. En juist dat zijn zaken waaraan we behoefte hebben in tijden van crisis. 

Doseer dus je informatieconsumptie. Drie keer per dag nieuws checken is meer dan genoeg. Raadpleeg websites met betrouwbare informatie, zoals die van de overheid en RIVM  en laat je niet gek maken. Chronische stress kan de lichamelijke weerstand verzwakken.

Deel positieve verhalen

Deel via de sociale media positieve verhalen en beelden van mensen die de gevolgen van het coronavirus hebben ervaren. Denk aan de filmpjes van de zingende Italianen en het applaus vanaf balkons voor zorgpersoneel.

Houd controle

Controle houden is belangrijk. Wat kun je allemaal zelf doen om besmetting te voorkomen? Afstand houden, niet in groepjes afspreken, handen wassen, niet in je gezicht wrijven. Maar let op. Onderzoek wijst uit dat mensen die een week lang hun handen wasten een milde vorm van smetvrees ontwikkelden. Veiligheidsmaatregelen kunnen dus ook angstig maken.

Zoek afleiding

Lichaamsbeweging, afleiding en sociale contacten helpen om onrust te lijf te gaan. Ga wandelen, en zoek online naar ontspanningsoefeningen. Eet gezond en houd je aan de richtlijnen van de Gezondheidsraad. Sociale contacten beschermen tegen angst en stress. Online zijn allerlei programma's te vinden zoals FaceTime, Skype en Google Hangouts.

Afleiding verlicht spanning en focus op gevaar doet stress toenemen. Richt je aandacht dus op andere zaken en je zult zien dat je angstgevoelens verminderen. Maatregelen tegen stress in je dagelijkse planning opnemen kan voordeel opleveren, want het wegvallen van de gebruikelijke dagindeling kan voor onrust zorgen. 

Betere tijden

De geschiedenis laat zien dat wereldwijde crises mens en maatschappij ook goede zaken opleveren. De pest maakte een einde aan het feodale stelsel en de Spaanse griep zorgde ervoor dat onze leefomgeving er hygiënischer op werd. Houd voor ogen dat er ook weer betere tijden aanbreken.

WERKENDEMENSEN wenst je een goede gezondheid toe.

Scholenhof 43
6511 SG  Nijmegen
Telefoon: 024 675 13 54
Mail: info@werkendemensen.nlwebsite: www.werkendemensen.nl
K.v.K.: 09167015
BTW: NL8156.77.200.B.01
IBAN: NL94 KNAB 0254 9044 16

©2019/2020 WERKENDEMENSEN v.o.f.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram